Mammas pojke

Alla inlägg under mars 2011

Av sickansmamma - 31 mars 2011 07:58


    


Morrn morrn! Här är det full rulle sen många timmar tillbaka! Det är Sixtens förbannade näsa (får man säga så? är övertygad om att Sixten håller med mig iaf) som vägrar sluta snora. Hur mkt snor kan en näsa producera egentligen? 

Jag gav han näsdroppar igår kväll, så han skulle få sova inatt. Men halv 3 vaknade han av att han inte kunde andas genom näsborrarna. Jag gav han mer droppar, men dom hjälpte inte till 100%. Så han vaknade hipp som happ och var ledsen. Klockan 7 gick vi upp. SABLA NÄSA!!!
Nu inväntar jag lite hunger och trötthet hos lillen, så vi kan gå och äta gröt och sen gå och lägga oss igen.

Av sickansmamma - 30 mars 2011 12:04

Det gäller att passa sig nu, för nu är han tamejtusan öööverallt! Han har suttit mycket i sin gåstol nu i några dagar och igår sparkade han iväg sig bra långt. Jag satt vid datorn och kollade runt litegrann och plötsligt hör jag: TYSTNAD! Kollar snabbt upp och ser inte Sixten nånstans. Då är han påväg in i husets farligaste rum, vårat orenoverade rum där vi förvarar ALLA våra renoveringsgrejjer.

 

Idag tänkte jag att jag skulle få lite lugn och ro, så då skippade jag gåstolen och la ner han på golvet "för då kommer han inte så långt"... Men vad tror ni ungen börjar med?? Hasar sig fram 10 meter i korridoren... lika långt som han kom igår med gåstolen!! HAHA!!! Nu du morsan, nu har du att göra! Sixten kommer nog att hoppa över det där med att krypa och kör på att hasa/åla sig istället... funkar ju bra de me ;) Och så en sak till... Han SÄTTER SIG på rumpan från krypställning. Lite vingligt är det att sitta, men går bra när man stödjer upp sig med ena handen...

Jag smäller av!! Va mkt det har hänt idag! Jag hinner inte med!


Allt började lite lugnt med att han tog sig till babysittern



på väg att sätta sig på rumpan



kommer fram till trappen



Mammas goa prins!

 

 

 

 

På väg ini arbetsrummet

 

ångrar sig... drar till hallen istället...

 

 

Och här fick jag en bild på när han sätter sig upp själv från krypställning!

 

 

Ni kan ju tro att jag är bra stolt nu!!!!!! Vilken duktig kille jag har!!!

Av sickansmamma - 30 mars 2011 11:50
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av sickansmamma - 29 mars 2011 21:38

Ikväll har jag pratat med F-kassan och fått lite klarhet i hur jag ska ta ut resterande föräldradagar.

Jag har varit lite dum och tagit ut 5 föräldradagar i veckan, vi har absolut kunnat överlevt på 4 dagar i veckan. Men men, vad hjälper det mig att vara efterklok nu?

I juni när jag kommer tillbaka på mammaledigheten så tänker jag ta ut mina lättdagar, så jag blir av med dom... och ja.. Vi har tagit ut 180 SGI-dagar då, så då får jag börja plocka av lättdagarna.

När Sixten blir ett år så MÅSTE man ta ut minst 5 SGI-dagar i veckan om man vill behålla sin nuvarande mammapenning, annars räknas din SGI om efter vad du tjänade när barnet fyllde 1 år, och det blir ju inte så jäkla mkt, det blir liksom en ny föräldrapenning uträknat efter gamla föräldrapenningen. MEN börjar man jobba litegrann så kan man ta ut färre föräldradagar i veckan, så det tänker jag göra: Jobba extra på helgerna.

Jobbar jag i snitt 6 timmar i veckan så får jag ta ut 4 föräldradagar i veckan. 6 timmar = 1 föräldradag, om man jobbar 75% (30 timmar/veckan) så som jag gör i vanliga fall.

Tänk på de ni, ni som är mammalediga!


 

Av sickansmamma - 29 mars 2011 08:53

8.00 startade våran dag idag efter en rätt så jobbig natt. Men jag kan inte klandra honom, näsdropparna var slut, så han fick sova utan. Trodde att han skulle klara det, men icke. Hur länge ska han hålla på och snora?

   

Sixten i sina nya fina strumpbyxor!

Av sickansmamma - 28 mars 2011 08:57

   Jag har gått upp 1,8 kg sen i onsdags. Hoppas att det bara är vätska.

Jag känner mig lite friskare nu och är redo att skippa kolhydraterna nu och kasta mig på pulverpåsarna igen! DÅÅ KÖÖR VI! Veckans mål blir att gå ner dessa 1,8 kilo som jag har gått upp. Och det ska nog vara ganska enkelt...


Sixten är också piggare, snorar och hostar mindre. Vi har babysim idag, men vi hoppar över idag med. Vill gärna att han är 100% frisk så han inte smittar dom andra barnen.


Idag ska jag ägna mig åt att tvätta och städa, skulle ni komma hit och se hur mkt smutstvätt vi har här skulle ni få en chock.


Nu är Sixten påväg till köket i gåstolen, tror nog att han vill ha frukost!

Av sickansmamma - 28 mars 2011 08:45
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av sickansmamma - 26 mars 2011 23:08

Pigg, piggare, Ida...

Jag börjar bli människa igen. Jag har varit så pass frisk idag så vi har varit och shoppat i Tuna Park. Sixten var jätteduktig, men på slutet fick han en massa "spring i bena" så då hade jag gärna lagt ner honom på golvet, om jag hade kunnat, och låtit han ösa järnet på golvet. Men det gick ju tyvärr inte.. Väl hemma var han helt crazy på golvet. Flaxade med armar och ben och ålade sig hit och dit och skrek och tjoade och kastade med sina leksaker... Det är visst jobbigt att sitta still länge i en vagn.

Jag hittade INGENTING till mig i Tuna park utan bara en herrans massa kläder till Sixten, ska lägga ut lite bilder imorrn tänkte jag på mina fynd! Ett av köpen var den ljusa fina jeansjackan från LINDEX som jag skrev om i ett tidigare inlägg, schåklart!

NU SKA JA SOVA! Hörs sen dårå!

Ovido - Quiz & Flashcards