Mammas pojke

Alla inlägg under november 2011

Av sickansmamma - 18 november 2011 08:03

Sådärja. Bloggen låst.


Känns skönt att numera ha koll på vilka som läser. Ju äldre Sixten blir, så känns det mer och mer som att jag hänger ut honom. Töntigt, jag vet. Men han kanske inte alls vill ha en blogg på nätet som handlar om hans första år här i livet, som precis vem som helst kan läsa om.. Haha.. Jaja, nåt jag har fått för mig.. Går ju alltid att låsa upp om man vill sen :)


Tänkte berätta lite mer om Sixtens utveckling, känns som att det var ett tag sen nu.


SOFFGALEN

Han älskar att vara i soffan och han springer gärna fram och tillbaka och ska stå och hoppa i den. Han ramlar ner ibland och slår huvudet i bordet, men han är inte mer rädd för det, upp igen ba´... Våran soffa står mot fönstret och det senaste är att han ska klättra upp på fönsterbrädan och stå där och hoppa. Fick hjärtat i halsgropen första gången jag såg det, kan jag ju berätta..

KLÄTTERAPAN

Han klättrar numera upp på allt, armstödet på soffan är en favorit, för då kommer han åt handtaget på altandörren och lampknappen.


MATVRAKET

Han äter som en häst. Han måste nu ha 2 mackor på morgonen för att vara nöjd, äter 3 pannkakor och blir inte mätt på 1 flaska välling, äter väl ungefär 2/3 av vad vi äter.


HÅLLA HANDEN
Älskar att hålla handen, han kan komma och hämta en när man sitter i soffan och då vill han att man ska följa med honom och hjälpa till om det är nåt han inte klarar av själv. Även när man är utomhus så sticker han ofta in handen i ens egen och det räcker inte alltid med en hand ibland måste han hålla i två händer och det ska helst vara två olika persones händer som han ska hålla i. Ahhh, jag bara smälter när jag känner hans varma fuktiga lilla hand.


GOSA
Jag har fått världens sötaste som ska gosa hela tiden. Han kommer självmant och sätter sig i ens famn och borrar ner sin näsa i bröstet. Sen lägger han huvudet på sne och lägger kinden emot och har världens största smajl.


DJURTOKIG
Han är helt djurtokig och blir alldeles paralyserad om han får syn på något djur på tv:n. Han kan en massa djurljud som: hunden (Iiih, iiih!), katten (maaa), kaninen (rynkar på näsan och fräser ut och in), ugglan (ho ho), hästen (ihh hehe), kossan (mmmm), grisen (grymtljud), tigern (aaaaah). Han kan även berätta vad bilen säger (brrrrrr) och sen kan "hanlukta" på blommor. Annars säger han inte så mkt ord. Mamma och Alma (Lma! våran hund) är det han kan.


SÖMN

Han sover jättebra just nu, går och lägger sig 19 och ska upp vid 06 tiden. Under natten är det ungefär ett nappinstopp. Ibland ingenting alls. Går John in och stoppar in nappen så går det bra men gör jag det så ska han komma upp och sova sked. Det är det bästa han vet.

Säger man åt honom på dagen att han ska sova, så lägger han sig på mage med kinden tryckt mot golvet och låssassnarkar. Så söt!! Annars sover han en gång på dagen efter lunch. lunchen serveras beroende på hru trött han är mellan 10-12. Han sover då 1-2 timmar oftast.

Han kan även blunda på kommando. Säger man åt honom att blunda så kniper han hårt ihop med ögonen.


TÄNDER
Han har fått alla sina 8 tänder där fram i mitten (ska komma upp mellan 6-12 månader). En "vampyr" tand är helt uppe och dom andra 3 vampyrtänderna dyker upp vilken dag som helst. Näst sista tanden på varje tandrad, hörntänderna,  är helt uppe (12-16 månader). Så nu är det bara dom 4 sista hörntänderna längst in och 3 vampyrtänder till och sen så är han klaaaaar. Så jäkla skönt! Kollade i vår BVC bok och vampyrtänderna ska komma upp mellan 16-20 månader. Och hörntänderna längst in kommer mellan 20-36 månader. Så han ligger lite före där.. Mitt lilla A BARN.. HAHA, skojja bara ;)


MOTORIK
Sixten har börjat att backa, tycker att det är skikul och backa in i saker. Då skrattar han högt.

Han springer som bara den, ramlar rätt så ofta, men han är tuff så han ställer sig upp och springher vidare. Har ofta blåmärken i pannan och på smalbenen.


MUSIK
Han gillar musik och kan sjunga och dansa. Igår sjöng Kevin Borg på nyhetsmorgon och han stannade upp mitt i leken och stod och kollade utana tt röra en fena. När han hade sjungit sin låt klart då sprang han iväg och lekte vidare.


HÅR

Han har fått små söta guldlockar i nacken som jag älskar att pilla på, han har även börjat kamma sig själv när han får tag i borsten.


BAD

Vi har avslutning på babysim nästa gång och vi ska fortsätta kursen till våren tänkte jag. Heter nog mini-sim då, tror jag. Han älskar att bada och hoppar nu glatt från kanten, åker rutchkana ner i vattnet, håller sig fast i min rygg när jag simmar. Det är fantastiskt roligt och det här är något jag kommer att gå med alla barn.


Det är så himla kul att vara mamma och jag känner sån kärlek som jag aldrig känt tidigare. Han är verkligen mitt allt, lille Sixten och jag älskar han överallt annat.Och just nu är han inne i en sån himla rolig ålder. Man får sig ett gott skratt varje dag.


Alma, vår hund, har vi lämnat ett tag hos min pappa. Vi har svårt att hinna med henne, och det kan vara skönt för Alma att komma på retreat hos "morfar". Tror att hon behöver komma bort lite och bli riktigt ompysslad. Hon ska självklart få bo kvar hos oss men hon kommer att få åka iväg nån vecka då och då och så vi alla kan vila upp oss lite. Hon börjar bli lite irriterad på Sixten som aldrig låter henne vara ifred.


Exakt för 5 år sen, prick på dagen, så träffades jag och John ute på krogen, jag följde med honom hem och sen dess har det varit han och jag. Jag ska överraska honom med bio, restaurang och kanske en hotellnatt, har inte bestämt mig ännu, 1000 spänn för en natt, då kan man ju lika gärna sova hemma. Snål-Ove som man är.. Sixten får sova hos mormor inatt, så hur vi än gör så kommer vi få en natt för oss själva och en redig sovmorgon! GÖTTELIGÖTT!

Jag sa åt John att han skulle komma hem prick klockan 15. Får se om han lyder mig! Haregött!



Av sickansmamma - 7 november 2011 07:51

5 veckor avklarade, och jag har gått ner 10,6 kg. Kanske går lite långsammare den här veckan nu när jag har börjat äta, men hey.. Det går ju neråt iaf.. -1.3 kilo sen förra veckan.


Har inget mer att förtälja idag, väntar strax besök från Sofia och sen är det dags för att åka och simma på babysimmet.


Har funderingar på att låsa hela bloggen, för att ha mer "koll" på vilka som läser. Känner att jag nu gärna vill veta vilka som läser min blogg och känner mig inte lika bekväm i att lägga ut bilder och så.. Vill ni fortsätta följa mig så ta kontakt med mig på mailen / facebook, så får ni lösenordet. MÅ SÅ GOTT!

Av sickansmamma - 3 november 2011 06:59

Idag är det 1 månad och -10 kg senare! 10 till nu´rå...

Av sickansmamma - 2 november 2011 06:47

Igår var vi på öppna förskolan för första gången ever Vi provade på babycaféet och när vi kom dit insåg jag rätt fort att Sixten var i det allra största laget. Vi träffade Ebba 3 mån, Anna 7 mån, Emma 8 mån och Lisa 5 månader, och så var det Sixten då, 1 år och helvild!

naeeej, kommer nog inte tillbaka dit igen, I think. Ska prova en annan dag istället och hoppas att det är mer håll-i-gång då.


Energin börjar komma tillbaka för mig nu, och det är så jävla skönt. Nu så har Sixten sovit igenom hela natten, 6 av 7 nätter. Unge! Förra veckan sov han 19-09.30 och det har ALDRIG hänt! Inte trodde väl jag att han någonsin skulle sova hela nätter. Och inte trodde väl jag att jag skulle sitta HÄR klockan 7 på morgonen och blogga medans lilleman SOVER fortfarande. Han pep till nån gång inatt men sen somnade han om. Samtidigt blir man lite orolig när han inte har hört av sig, kan liksom inte låta bli. 


Idag står det veckorvägning och träning på schemat, kommer typ dö på träningen ikväll. Har inte kunnat tränat sen förra veckan, för John har haft nackspärr. Nu är han tillbaks på jobbet och jag ska få börja svettas igen! Hörs då!

Ovido - Quiz & Flashcards