Mammas pojke

Alla inlägg under februari 2011

Av sickansmamma - 28 februari 2011 00:13

Jag hade en kanonrolig kväll igår. Gud, vad kul jag hade. Jag kunde slappna av och saknade faktiskt inte Sixten nångång under kvällen, jag hade fullt upp med att tänka på annat och bara vara Ida :)

Men när jag kom hem mitt i natten, då ville jag bara ta upp Sixten och gosa järnet ur honom, men jag var alldeles för onykter för det så jag lät bli och även imorse fick jag stå över Sixten-gos då jag var rätt dålig. Efter lunch gick jag och duschade bort baksmällan och kunde leka lite med Sixten och efter en timmas lek försvann huvudvärken. Sixten Hallin - världens bästa bakismedicin!


Det vart tjockis-mat till kvällsmat, det var jag värd. John tog en bussola och kladdkaka med grädde. Jag tog en tonfiskrulle och  lite (läs 0,5 kg) lösgodis. AJABAJA!!


Imorrn börjar Sixtens simskola :) Ska bli skojj och få hitta på nåt, bara han och jag. Jag är lite nervös, tänk om han bara gallskriker???

Av sickansmamma - 26 februari 2011 09:50

Började redan igårkväll med en liten parvel som vägrade somna (han som ha vart såååå enkel att lägga den senaste tiden). Han kan vara vråååltrött när man lägger honom i sin säng, men så vaknar han upp och blir hur pigg som helst. Ögonen bara lyser energi på honom och tittar sig nyfiket omkring om han kan hitta något som kan aktivera honom!

In action!


Igår förmiddag kom John tillbaka från jobbet, SJUK!!! Han hade sträckt sig i ryggen.. rejält, så jag fick hjälpa farbror in från bilen till soffan. Sen fick han ligga där medans jag och Sixten styrde kosan mot stan tillsammans med Johanna, och jag hitatde ett linne så jag fick till en komplett outfit tills ikväll! Släppte av Johanna och lillen fick åka till mormor medans jag drog snabbt som tusan till gröna skylten var där 7 minuter innan stängningsdags och drog ihop en flaska Asti och två st av alla bacardi breezers smaker, sliskigt! Meeeeen, om jag minns rätt... ja nu var det ju ett tag sen jag drack, meeen, visst tusan har bacardi breezer förlorat alkohol procent???? Låg inte den över 5% förut??? Samma med smirnoff ice??? Låg bara på 4% nu som en sketen folköl. Hursomhelst, kommer hem till John och han kan inte lyfta ett finger och jag kunde ju bara glömma att John skulle ta Sixten under natten. Så då kommer hon, räddaren i nöden, min kära mamma och lägger sig i gästrummet och tar Sixten under natten! Tack mammi!! Det hade gått bra, Sixten hade somnat om under båda nattmålen och ätit typ i sömnen, Vid 5 vart han orolig och då tog jag in honom till mig så fick han amma lite och sen somnade han om på stört så då smög jag in honom till mamma igen och så kunde jag somna om till 8.30.. 

Mamma stannar hela dagen så jag hinner fixa och städa lite innan jag tjejjerna kommer ikväll och göra mig i ordning i lugn och ro. 

Inatt tar John sixten om han är bättre, annars har mamma lovat att vara nattvakt igen
med John sovandes i rummet bredvid... TACK Å LOV ATT DET ÄR ÖVERGÅENDE MED JOHNS RYGG! Hur fan skulle det vara om John var handikappad för gott??? Skulle man palla???

Nu drar jag fram dammsugarn!! Här ska de städas! Är på topp, humöret är glatt och jag är SÅÅÅ TAGGAD!!! =D =D =D
    

Av sickansmamma - 24 februari 2011 07:08

Två dagar kvar nu, sen är det PARTY PARTY! Jag längtar, och imorrn ska jag till den gröna skylten och välja och vraka bland en massa gott. Jag tror att jag skiter i det som är mest "pro-pointsvänlig" och tar och köper det jag tycker är gott att dricka. Jag fyller ju ändå halvvägs till 50 och gud vet nääääär jag kan gå ut nästa gång.

Mousserande vin it is gonna be och en massa sliskig alkoläsk!! MUMS!! Blir full bara jag tänker på det, haha!


Titta vad det går undan i köket nu!


Idag ska jag förbereda för applicering av lite la tapetas. Jag ska försöka hinna med att slipa bort all spackel och härda väggarna så John bara kan smacka upp tapeten imorrn efter jobbet. Bara little son vill somna nångång, vi var uppe tidigt imorse, halv 5. Inväntar att han ska bli hungrig då ska han få lite gröt och sen ska vi gå till sängs och knoppa en timma eller två. Sova när bebisen sover, heter de ju ;)



Ha en trevlig dag!     

Av sickansmamma - 23 februari 2011 10:23

Strul på jobbet. Jag vill komma tillbaka och jobba på min mammaledighet. Igår sades det att skulle jag få komma tillbaka men i såna fall bara vara timanställd, bli utringd när jag behövs. Hallå vad hände med min LAS, månadslön?

Imorse ringde jag facket. Dom ringde och ifrågasatte chefen, facket ringer tillbaka och säger att det är självklart att jag har rätt till min månadslön även fast jag kommer in på mammaledigheten. Chefen har ändrat sig.

HAHA, tur att man är med i facket... Puh!

Av sickansmamma - 22 februari 2011 11:48

När fick du reda på att du var gravid? 14 januari 2010
Blev det en chock? Nja, trodde väl inte att det skulle gå så fort ;)
Hur gammal var du? 23
Hade du mycket halsbränna? Sista 10 veckorna, ja.

Spydde du mycket? Ja. Var sjukskriven från v12-v21 pga det.
Var det någon favoriträtt som ändrades? Nej, men allt som brukade lukta gott på John, t.ex schampoo, tvål, tvättmedel luktade apa. John fick ha allt i parfymfritt, t.om deodoranten. HAHA.
Hade du mycket foglossning? Nej.
Hade du sammandragningar? Nej, kom bara när jag gick fort.
Ditt sf mått som störst? Ingen aning.
Har du fått bristningar? Ja, dom flesta runt naveln.

Trodde du att det var en pojke eller flicka? Pojke under hela graviditeten, när jag pratade om bebisen i magen sa jag oftast: "HAN sparkar, HAN hickar osv"

Hade du mycket vätska i kroppen? Ja. Fick lite extra pga havandeskapsförgiftningen också.
Hur mycket gick du upp i vikt? 19 kg hade jag gått upp samma dag som jag sattes igång.
Hur ser du på graviditeten idag? Första tiden när jag mådde illa var riktigt jobbigt, minns jag. Men det var även den tiden som passerade förbi fortast. Sista tiden av graviditeten var nog ännu jobbigare när jag fick ligga inne på sjukhuset.

Hur ville du att din förlossning skulle se ut? jag hade inga förväntningar på min förlossning. Jag var förberedd på att det skulle göra ont, men SÅ ont som det verkligen gjorde trodde jag INTE att det skulle göra. Jag ville ha all smärtlindring som man kunde få.

Gick du över tiden? Nej.
Födde du för tidigt? Ja. 2 veckor. Var beräknad enligt RUL till den 22/9, Sixten kom 8/9.
När började din förlossning? Jag sattes igång måndagen den 6/9 klockan 10.00. Jag svarade lite för bra på igångsättningen så dom fick ge mig en bricanylspruta som tog bort sammandragningarna och dagen efter 7/9 gjorde dom ett nytt försök till att sätta igång mig och då gick det bättre. 

Hur lång tid tog det? Från att vattnet gick (öppen 1-2 cm) tills han var ute: 7,5 timma.

Hur mycket var du öppen när ni kom in? 0 cm och tappen helt omogen när jag sattes igång första gången.
Vad tyckte du var jobbigast? Tiden på sjukhuset innan han kom var psykiskt påfrestande. Annars var det nog timmarna innan krystvärkarna kom, när vi väntade på narkosläkaren som skulle komma och sätta EDA. När läkaren väl kom var det försent, Sixten kom 15 minuter efter att EDA:n var satt och den hann aldrig verka.

Var du rädd för något? Jag var livrädd för att Sixten skulle dö inne i magen, att moderkakan och navelsträngen skulle ta stryk av min förgiftning.

Grät du? Ja en gång, när jag fick kramp i ryggmuskeln när jag hade legat blickstilla i 3 timmar på CTG-kurvan. Så fort jag rörde mig försvann Sixtens hjärtljud.
Skrek du? Jajjämen, vid varenda värk som kom efter att jag hade öppnat mig 4 cm.

Tog du nått smärtstillande? Ja. Morfin och Lustgas. EDA fick jag, men den hann aldrig värka.
Blev du sydd? Nej.
Dragen med sugklocka? Nej.
Hur många var inne i förlossningsrummet? Jag, John, undersköterska och barnmorska.
Hade du någon nära med dig? John
Hur stor var bebisen? 3010

Blev det en pojke eller flicka? Pojke
Vad fick den heta? Karl SIXTEN Algot
Hur ser du på förlossningen idag? Visst fan gjorde det ont, men jag dog inte ;)

Var allting värt det? Ja!


Läs mer här

Av sickansmamma - 22 februari 2011 10:43

Jag åkte intill stan och vägde mig igår. Kändes inte så bra och ställa sig på vågen efter 2 veckors slarvande. Men jag är glad att jag åkte, för jag

stod faktiskt still på samma vikt trots allt ätande!!

Jag köpte även en halv outfit tills på lördag då jag ska ut för första gången sen Sixten kom. Fattas bara något på överkroppen, men det ska jag söka efter på fredag. Och så ska jag bestämma mig för vad jag ska berusa mig med, det lutar åt sprit och light-läsk (minst kalorier i).


JAG LADDAR FÖR FULLT NU. SKA BLI GRYMT KUL!

PÅ LÖRDAG... JA DÅ SMÄLLE´RE!!! =D


Av sickansmamma - 22 februari 2011 08:02

NU tar han sig runt på golvet för egen maskin... HJÄLP!!! Min lilla pojke kan förflytta sig! Allt började igår, han snurrade runt ett helt varv i sitt babgym på mindre än en minut... Haha, jag och John bara stod och gapade.

Sen igår hade Sixten fått legat på skötbädden på golvet medans John duschade. När han tvålade in ansiktet hörde han en DUNS, han skyndade att duscha av tvålen ur ögonen och kollar ut ur kabinen och ser inte Sixten nånstans... Då har han förflyttat sig EN meter från skötbädden på bara någon minut!  


Eftersom John skulle upp å jobba imorse så fick jag ta Sixten-jouren inatt. Jäklar vad han krånglade efter 23. Han var inte ledsen men han var sjukt pigg och låg och veva i sin säng och snackade och rullade runt. Till slut tog jag hans täcke och kudde och flyttade över honom till mig och då somnade han till slut.  

Av sickansmamma - 22 februari 2011 07:52

Det jag älskar mest med vårat nya kök är att man slipper öppna skåpluckorna när man plockar in från diskmaskinen.. HAHA! Så jävla snyggt!


John stack ut på sin lediga dag imorse, BACK TO WORK. Äre inte typiskt så säg, när man behöver vara ledig som mest så ska det alltid krisa på jobbet?


Nu är det bara en jävla massa småpil, lister och skit (ni vet sånt som tar evigheter att fixa), i köket sen ska det vara klart...

Ovido - Quiz & Flashcards