Mammas pojke

Direktlänk till inlägg 2 maj 2010

Hulda. Världens finaste Hulda.

Av sickansmamma - 2 maj 2010 10:26

Fick träffa en jättebra ortoped i fredags, som kollade igenom Huldas leder, tom tålederna fick sig en genomgång ;)

Enligt SSK´s utlåtande av röntgenplåtarna, har ju Hulda C på ena höften och D med artros på den andra, den vänstra höften, som hon har haft besvär med.

Veterinären kunde se att hon var stel och ömmade när hon gick och travade fram i korridoren. Att hon är stel och orörlig idag beror på att hon har en inflammation i sin vänstra höft, och när den inflammationen är läkt, så ska hon inte vara stel och ömma längre. TACK Å LOV! Hon ordinerade smärtstillande och antiinflammatoriskt i en månad (en snällare variant för magen, åt tidigare Rimadyl som hon mådde illa av).


Vet vill att hon ska få äta världens dyraste glucosamin tabletter livet ut, 475 kr för 20 dagar. Det finns ju speciella "led-foder" att äta också men eftersom hon aldrig äter en hel dagsrranson foder så skulle hon inte få i sig den mängd glucosamin hon behöver.

Sen ska Hulda få börja på Rehab och simma ett par ggr i veckan, 170 kr gången kostar det om man köper klippkort.

Gud vad dom kan ta betalt, dom j*klarna! 2200 kr kommer endast simningen och glucosamintabletterna att kosta i månaden! Vilken normal människa har råd med det?


Försäkringen betalar för receptbelagda mediciner upp till 800 kr för varje självriskperiod som är ca 4 månader, men glucosaminet räknas ju inte som en medicin, det är ett kosttillskott, så de får man stå för själv.

Rehabträningen har ingen självriskperiod utan man kan bli ersatt upp till 6000 kr, sen betalar dom inte ut nå mer.  


Självklart vill man ju att Hulda ska må bra, och man låter ju henne inte gå och ha ont. Men tanken är väl att hon ska få "simma upp" sina 6000 kr som vi har rätt till och det blir iaf 35 ggr och då lär hon ha fått tillbaka muskulaturen i höfterna någorlunda bra, och då kan man ju fortsätta att bibehålla musklerna genom att t.ex gå ut och gå i kuperad terräng. Simning i alla ära, det är ju en jättebra träning för höfter och leder, men den kanske lämpar sig bäst för hundar som är stela och har ont. Men det ska ju inte Hulda vara i framtiden så då funkar ju träning på andra sätt precis lika bra. Hundar som har ledproblem ska ju absolut inte vara still i längre perioder och jag kan till och med påstå att dom behöver tom mer motion än förut. Ja, i den mån dom orkar, såklart :)


Så det blir simning till en början, sen därefter ökar man sakta på med motionen.

En kur med smärtstillande och anti-inflamm. medicin i en månad.

Och glucosamintabletter livet ut, och ett återbesök om 2 månader.

Frågade även Vet. om en operation var aktuell men det var den INTE, för det var Hulda för frisk för. Hurra :) Ja det var så skönt att få räta ut alla frågetecken och hon var så duktig Vet. och tog sig tid och svara på alla frågor som jag hade. Och oron jag hade i magen har släppt, det kommer att gå vägen för Hulda nu :) Och Hulda har ju varit extra tjurig mot andra hundar, tex mot Alma, på sistonde. Men det har ju nu haft sin förklaring.


Hulda har ju bott hos min mamma sen i februari, och hon trivs alldeles utmärkt och familjen trivs jättebra med Hulda med. Så det är väl dags för mig att släppa taget om lilla Hulda. Jag står ju fortfarande som ägare och försäkringstagare åt Hulda. Men i veckan ska vi fixa alla papper och Hulda ska få bli en familjen Tall-Wenlöfare. Känns lite sorgligt såklart, men jag har ju Alma kvar i alla fall ;)

Hulda har ju, som sagt, haft en speciell plats i mitt hjärta. En vecka efter att jag avlivade min första hund, Kiina, köpte jag henne och hon kom in som en frisk fläkt. Hon fanns där när jag var sjuk och mådde dåligt, och jag fann ett skäl till att fortsätta leva och kämpa. När jag separerade från min första sambo fanns hon där och tog upp den andra platsen i dubbelsängen. Vi trängdes sen ett par månader i min lilla etta, och den tiden var inte rolig, det vill jag lova. Men vi fanns där för varandra i alla fall, tills vår räddande prins (John) kom och tog oss därifrån :)
Ja du Hulda, vi har varit med om mkt i våra dagar.. Och jag kommer aldrig att hitta en likadan hund som dig!! Men jag vet att du tycker att du har fått en precis lika bra matte nu, som jag var för dig ;) Och den där platsen du har i mitt hjärta, den får du behålla även fast du inte längre är min hund :)


  

 
 
Ann

Ann

2 maj 2010 12:28

Vad fint du skriver Ida...en liten tår tittade fram ur ögonvrån. Vad trist det är när våra vänner inte mår bra o får krämpor...visst gör man allt man kan, ja man vänder ut o in på sig själv. Hoppas allt blir bra.. så bra som de kan så er familj får njuta av denna fina hund länge!!! KRAM

http://lilltass.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ida

2 maj 2010 12:30

Haha, ja... Jag grinade när jag skrev sluttampen ;)

 
Cilla

Cilla

3 juni 2010 11:42

Å va fint skrivet Ida!!!=) Sorgligt o vackert....

http://zinzillan.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sickansmamma - 9 juni 2013 00:58

Är nyligen hemkommen från två dagar på Kolmården och en hotelnatt i centrala Norrköping. Det har varit fantastiskt mysigt! Första gången vi åker så här på en planerad semester och äter varenda mål på restaurang och bor på hotell och bara myser med L...

Av sickansmamma - 2 juni 2013 14:02

Var på bröllop igår och hade en riktigt rolig dag med mycket spex, skratt, dans, svett och nattbad. Jag tog bort två leverfläckar i onsdags och hade två fina plåster på ena bröstet. I fyllan och villan glömdes det bort att jag skulle ta det lugnt, ...

Av sickansmamma - 24 maj 2013 17:44

Härliga fredag! Sixten har varit hemma hela veckan för ögoninflammation, så jäkla segt för han, blir aldrig av med det känns det som.. Iförrgår körde jag ett löppass men orkade bara springa 2 km innan jag fick världens håll och mjölksyra i benen, fy...

Av sickansmamma - 23 maj 2013 22:13

Jag skäms nästan över att berätta det här,men jag är så förbannat glömsk nuförtiden. Min plånbok försvinner hela tiden! Kompisarna garvar åt mig för ett jag lägger ifrån mig plånboken jämt och ständigt, i baren, i bilen, i taxin, i solariumet. Al...

Av sickansmamma - 20 maj 2013 17:22

Vilken helg!! I lördags hade vi mösexa och svenhippa! En fantastiskt kul dag med mycket skoj, bus och skratt! Jag valde att köra oss flickor i stan, så jag var nykter största delen av dagen. Men på eftermiddagen och kvällen fick jag supa till orden...

Ovido - Quiz & Flashcards